Klasserumsoptagelsen kan give mening

Klasserumsoptagelse eller “feltoptagelsen” Forleden skrev jeg et indlæg her på bloggen om “den sterile optagelse” eller studieoptagelsen. I sagens natur, så er dette selvfølgelig ikke den eneste måde, hvorpå man kan lave videooptagelser. Roland og jeg har i “Flipped Learning – mere end bare video” (s. 105-112) præsenteret vores bud på en opdeling af (nogle)… Læs mere Klasserumsoptagelsen kan give mening

Video – fordele og ulemper

Både Roland og jeg var i går i Varde, hvor kommunens skoler har arbejdet med forskellige udviklingsorienterede tiltag, som alle, på en eller anden vis, har haft fokus på it og på vejlederrollen i folkeskolen. Flere skoler havde faktisk også i det seneste år, hvor projektet har kørt, arbejdet med og har haft fokus på Flipped… Læs mere Video – fordele og ulemper

Kræver Flipped Learning en ny didaktik?

Når Peter og jeg er i en sammenhæng, hvor vi skal forklare hvad vores vinkel på begrebet Flipped Learning  rummer, siger vi ofte følgende: “Flipped Learning er en mediepædagogisk, læringsteoretisk, metodisk og didaktisk tilgang til læring og undervisning”. Det er jo lidt af en mundfuld og et af de spørgsmål, der naturligt opstår vil jeg… Læs mere Kræver Flipped Learning en ny didaktik?

Optag i “studiet”

Studierumsoptagelse eller “den sterile optagelse” Forleden var jeg en tur i Nordjylland for at holde oplæg. Udover at denne slags arrangementer altid giver gode samtaler og mulighed for udveksling af både erfaringer, tanker og meninger, så bød det denne gang også på et par mails efterfølgende. Den ene mail handler bl.a. om at man hos… Læs mere Optag i “studiet”

Når vi siger: Flipped Learning!

Mange siger “vi flipper vores undervisning”, men ganske få siger noget om, hvad der rent faktisk gør, at deres undervisning er “flippet” .  Sagt på en anden måde: “Hvori består deres flip?” Rigtig mange forbinder Flipped Learning med én særlig metode. Nemlig, at videolektier ses hjemme og hjemmearbejdet laves i skolen med lærerens som “guide… Læs mere Når vi siger: Flipped Learning!

Flip er ikke en 180 graders vending

I Sønderborg Kommune arbejder man på at opbygge forskellige videnshuse for forskellige fagretninger. Fx House of Science, der rummer naturfagene. Til hvert videnshus er tænkningen at man tilknytter faglige vejledere, der i en eller anden form har taget en faglig vejlederuddannelse. Man har en vision om at afskaffe “generalisterne” som en kommunal konsulent sagde til… Læs mere Flip er ikke en 180 graders vending

Projekter

Der sker meget i Danmark i disse dage, hvis man anskuer det igennem “Flipped-briller”. Der er enkeltlærere, teams og hele skoler, som beskæftiger sig med emnet. Nogle steder foregår dette i små, sporadiske “dryp”, som mest skal antyde muligheder ved siden af det traditionelle lærerarbejde – nye værktøjer i værktøjskassen. Andre steder udmønter interessen sig… Læs mere Projekter